Montessori irányelvek - inspiráció a mindennapokra
Maria Montessori az 1900-as évek elején egy olyan pedagógiai rendszer alapjait rakta le, amely szembe ment az akkori nevelési módszerrel. Elvei szerint a gyermekek kicsi felnőttek, akik önálló tudattal és akarattal bírnak, gondolatvilágukat, kreativitásukat pedig hagyni kell szárnyalni. Pedagógiája ma óriási reneszánszát éli, egyre többen követik a Montessori irányelveket otthonaikban is. Hoztunk pár praktikus tanácsot óvodásokat és kisiskolásokat nevelő szülőknek, akik szeretnék más szemszögből megközelíteni a gyereknevelést.
-
- Amire képes, azt végezze el ő maga! Hagyjuk a gyermeket önállóan cselekedni, mi biztosítsuk ehhez a megfelelő eszközöket, környezetet. (Pl. mini bútorokkal…)
- Fontos, hogy a gyerekszoba egy könnyen átlátható, rendszerezett tér legyen, ahol a gyermek is könnyen hozzáfér a dolgaihoz, a saját magasságának megfelelően. Ehhez érdemes szellősen sorakoztatni a játékokat, tanulási eszközöket, hogy szívesen vegye le őket a helyéről.
- Habár minden szülő büszke, ha csemetéje átlagon felül teljesít, de hagyjuk őket a saját tempójukban fejlődni, ne siettessünk semmit! Hagyjunk számukra elegendő időt az öltözésre, rendrakásra…
- Nem kell túlzottan félteni, óvni a gyermeket!
- A gyerek egy önálló személyiség, hagyjuk érvényesülni! Ha valami nem érdekli az apróságot, ne erőltessük rá!
- Játsszon a gyermek saját időbeosztása szerint, döntse el ő maga, hogy melyik játékkal és mennyi időt szeretne eltölteni.
- A közös megállapodások betartása természetesen itt is fontos, De ha a gyermek nem tartaná be, ne büntessük, hanem teremtsünk számára lehetőséget a korrigálásra.
- Hagyjuk a gyermekre a problémamegoldást! Ne akarjuk mindenáron megmondani, hogy hogyan csinálja, legyen ideje a próbálkozásra.
- A döntés szabadsága őt is megilleti! Hagyjuk, hogy önállóan válassza ki a választékból a játék lehetőségeket, megoldandó feladatokat.
- Nincs kötelező haladási tempó, minden gyermeknek önmaga a mércéje, ne hasonlítgassuk másokhoz!
- A gyermek érdeklődési köreiből merített példákon keresztül hamarabb megérti a feladatokat tanulás során.
- A választás szabadsága nem egyenlő azzal, hogy mindent megengedünk neki! A gyerek saját korának, saját fejlődési szintjének megfelelő eszközökkel szabadon tevékenykedhet. Vagyis az érettségének megfelelő játék lehetőségek közül választhat.
- Már a mindennapokban is fontos a felelősségre nevelés. A saját feladat a napi rutin része, amiért ő maga felelős az iskolában pl. napos stb.
- A tanulás lépései Montessori torony építéssel: Próbálkozás, megtapasztalás, gyakorlás, ismerkedés, képesség kialakulása, tudat.
- A Montessori módszer célja az önállóságra nevelés is, hogy felnőttként könnyebben helytálljon.
Montessori szerint biztosítani kell a gyermekeknek a spontán és szabad tevékenységet, így nyílik majd meg a világ számunkra is. Szárnyalni csak úgy tudnak a gyerekek képességei, ha azokat elismerjük, lelkesítjük, és nem büntetve akarjuk kicsikarni. A számukra megfelelő határok kijelölése természetesen elengedhetetlen, ebben nélkülözhetetlen a szülő. Olvass többet a Montessori pedagógiáról a weboldalukon: https://www.montessori.hu/